logo facebook
Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności. AKCEPTUJĘ
Zdjęcia z Gminy Poczesna
Herb Gminy Poczesna
 

21 maja 2021 obchodzimy Ogólnopolski Dzień Daltoński

    z dnia: 2021-05-21
Przedszkole w Poczesnej od 15 maja 2019 roku posiada Certyfikat Przedszkola Daltońskiego, nadany przez Polskie Stowarzyszenie Datlon.
daltondalton

Plan daltoński oparty jest na czterech podstawowych filarach:
samodzielność
odpowiedzialność

współpraca
refleksja

Pracujemy zgodnie z założeniami pedagogiki planu daltońskiego, w której ważne jest, aby umożliwić dzieciom samodzielną zabawę, pracę i edukację . Odpowiednio urządziliśmy przestrzeń edukacyjno-zabawową, w której dziecko czuje się bezpiecznie, gdzie panują jasne, przewidywalne zasady.

Dziecko ma możliwość działania, mierzenia się z materią edukacyjną i społeczną a nie sięgania wyłącznie po gotowe rozwiązania. Poszukuje, bada świat i wyciąga wnioski. Dziecko otrzymuje prawo wyboru. Może samo zaplanować, kiedy wykona wyznaczone zadania. Proces edukacji wg planu daltońskiego jest wizualizowany, co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady funkcjonowania w miejscu, w którym przebywają, czyli w przedszkolu. Wizualizacja procesu dydaktyczno  – wychowawczego odbywa się poprzez wyposażenie sal w kolorowe obrazki stanowiące swego rodzaju instrukcje, które doskonale ułatwiają dziecku samodzielne funkcjonowanie.

Pracujemy w parach. Współpracując ze sobą w ustalonych parach , pomagamy sobie wzajemnie i jesteśmy odpowiedzialni za wykonanie zadania. Cotygodniowa zmienność pozwala na działanie każdego z każdym.
Pracujemy w zespołach zadaniowych, angażujemy się do działania i realizacji wspólnego celu. Rozwijamy wiarę we własne możliwości, przestrzegamy zasad, współdziałamy, dokonujemy refleksji.

W koncepcji planu daltońskiego nauczyciel nie jest liderem procesu lecz osobą wspierającą i nie tylko on bierze odpowiedzialność za proces uczenia, lecz część tej odpowiedzialności powierza dziecku. Jest obserwatorem i podejmuje działanie wtedy, kiedy jest naprawdę potrzebny. Nauczyciel nie jest nauczycielem który ,,naucza”, ale osobą, która stwarza sytuacje w których dziecko uczy się – bo samo tego chce.

 

Maria Czerwik – koordynator Planu Daltońskiego

w Przedszkolu w Poczesnej








zam. an

 

 
daltondalton
daltondalton
daltondalton
daltondalton
daltondalton
daltondalton
daltondalton
daltondalton
daltondalton
dalton
dalton
dalton
dalton
dalton
dalton
dalton
dalton
dalton