21 maja 2021 obchodzimy Ogólnopolski Dzień Daltoński
z dnia: 2021-05-21Plan daltoński oparty jest na czterech podstawowych filarach:
samodzielność
odpowiedzialność
współpraca
refleksja
Pracujemy zgodnie z założeniami pedagogiki planu daltońskiego, w której ważne jest, aby umożliwić dzieciom samodzielną zabawę, pracę i edukację . Odpowiednio urządziliśmy przestrzeń edukacyjno-zabawową, w której dziecko czuje się bezpiecznie, gdzie panują jasne, przewidywalne zasady.
Dziecko ma możliwość działania, mierzenia się z materią edukacyjną i społeczną a nie sięgania wyłącznie po gotowe rozwiązania. Poszukuje, bada świat i wyciąga wnioski. Dziecko otrzymuje prawo wyboru. Może samo zaplanować, kiedy wykona wyznaczone zadania. Proces edukacji wg planu daltońskiego jest wizualizowany, co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady funkcjonowania w miejscu, w którym przebywają, czyli w przedszkolu. Wizualizacja procesu dydaktyczno – wychowawczego odbywa się poprzez wyposażenie sal w kolorowe obrazki stanowiące swego rodzaju instrukcje, które doskonale ułatwiają dziecku samodzielne funkcjonowanie.
Pracujemy w parach. Współpracując ze sobą w ustalonych parach , pomagamy sobie wzajemnie i jesteśmy odpowiedzialni za wykonanie zadania. Cotygodniowa zmienność pozwala na działanie każdego z każdym.
Pracujemy w zespołach zadaniowych, angażujemy się do działania i realizacji wspólnego celu. Rozwijamy wiarę we własne możliwości, przestrzegamy zasad, współdziałamy, dokonujemy refleksji.
W koncepcji planu daltońskiego nauczyciel nie jest liderem procesu lecz osobą wspierającą i nie tylko on bierze odpowiedzialność za proces uczenia, lecz część tej odpowiedzialności powierza dziecku. Jest obserwatorem i podejmuje działanie wtedy, kiedy jest naprawdę potrzebny. Nauczyciel nie jest nauczycielem który ,,naucza”, ale osobą, która stwarza sytuacje w których dziecko uczy się – bo samo tego chce.
Maria Czerwik – koordynator Planu Daltońskiego
w Przedszkolu w Poczesnej
zam. an