logo facebook
Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności. AKCEPTUJĘ
Zdjęcia z Gminy Poczesna
Herb Gminy Poczesna
 

Kierunek – Sejm w Warszawie!

    z dnia: 2019-03-30
Już po raz kolejny uczniowie Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika we Wrzosowej starają się o zakwalifikowanie do udziału w sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży.
uczniowie-debatauczniowie-debata

 

Jest to ogólnopolski projekt, propagujący parlamentaryzm, upowszechniający wiedzę o bohaterach lokalnych i uczący współodpowiedzialności młodych ludzi za podtrzymywanie i rozpowszechnianie tradycji narodowej.

Każdego roku szkoły, które zgłoszą się do projektu muszą wypełnić szereg zadań i dopiero po zdobyciu określonej liczby punktów są zakwalifikowane do finału, którym jest udział w uroczystej sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży na Wiejskiej, w Warszawie. W tym roku obrady zainaugurują XXV sesję.

Do tej pory udało się to czterokrotnie uczniom naszej szkoły, a w ubiegłym roku byliśmy najlepiej w Polsce ocenioną grupą młodych parlamentarzystów.

Temat tegorocznych obrad SDiM to „Posłowie Sejmu II RP. Ich losy i działalność w okresie II wojny światowej i okupacji”. Postacią, którą wybraliśmy jest Wacław Kobyłecki (ps. „Godziemba”), poseł Sejmu II Rzeczypospolitej IV kadencji, obradującego w latach 1935 - 1938. Przyszło mu żyć w wyjątkowych czasach i brać udział w wydarzeniach, które ukształtowały naszą najnowszą historię. Wacław Kobyłecki to legionista, piłsudczyk, biorący udział w walkach o niepodległość kraju. Podczas tzw. „kryzysu przysięgowego” w 1917 r. internowany do obozów jenieckich w Szczypiornie i Łomży, w których pobyt opisuje przejmująco w swoich pamiętnikach. Żołnierz Związku Walki Zbrojnej i Armii Krajowej, więzień Auschwitz i Mauthausen. Człowiek nietuzinkowy, którego życiorys mógłby posłużyć za scenariusz filmu, a mimo to prawie zapomniany.

Postanowiliśmy więc przybliżyć tę postać szczególnie w środowisku nam najbliższym, Kobyłecki był bowiem politykiem i działaczem społecznym z terenu powiatu częstochowskiego. Jednym z zadań, jakie postawiliśmy sobie, było upowszechnienie dokonań Wacława Kobyłeckiego. W tym celu opracowaliśmy jego monogram, wykorzystując przy tym bardzo skrupulatnie źródła archiwalne i dostępne opracowania. Można się z nim zapoznać na stronie internetowej http://wacławkobyłecki.prv.pl/

Ze względu na parlamentarną i samorządową działalność Kobyłeckiego wpadliśmy na pomysł zorganizowania spotkania z przedstawicielami naszego lokalnego samorządu. Zaprosiliśmy na debatę pt. „Jak współcześnie rozumiemy służbę Polsce?”, Wójta gminy Poczesna - Krzysztofa Ujmę, radnych Wrzosowej: Danutę Woźniakowską i Annę Wasiak, dyrektora GCKSiR - Iwonę Skorupę, prezesa Stowarzyszenia „Razem dla Wrzosowej”- Iwonę Polak, sołtysa - Roberta Gajeckiego, dyrektora szkoły we Wrzosowej - Justynę Wilk oraz rodziców. Podczas warsztatów i dyskusji, w których wzięli także udział wszyscy uczniowie klasy VIII, wypracowaliśmy dekalog świadomego obywatela, służącego sprawom swej małej i wielkiej ojczyzny. W ramach podsumowania spotkania przeprowadziliśmy ankietę, która miała przybliżyć postać naszego bohatera i podkreślić cechy służby publicznej.

Niewątpliwym atutem debaty była żywa lekcja historii i wiedzy o społeczeństwie, a ponadto okazało się, że to dobry sposób na zachęcenie młodych do aktywności w życiu publicznym. Mamy nadzieję, że efekty naszych działań okażą się skuteczne przy kwalifikacji do projektu Sejmu Dzieci i Młodzieży.



Joachim Siejak i Julia Woźniak – uczniowie SP we Wrzosowej

Magdalena Hadaś i Anna Adamus-Lamch - opiekunowie uczniów

 
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debatauczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata
uczniowie-debata