logo facebook
Ta strona używa Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania - przeczytaj naszą politykę prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności. AKCEPTUJĘ
Zdjęcia z Gminy Poczesna
Herb Gminy Poczesna

Szlakiem Sienkiewicza…..

z dnia: 2018-05-10
Gminne Centrum Kultury,Informacji i Rekreacji w Poczesnej oraz uczniowie Szkoły Podstawowej im. Gustawa Morcinka w Poczesnej i Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika we Wrzosowej, reprezentowali gminę Poczesna podczas wycieczki na Kresy.

„Jasne słońce nad Podolem!
Po parowach kraj się zboczył;
Wielkim łukiem czy półkolem
Dniestr ku morzu się zatoczył…Z tak Boga
Jak zaległy ziemie Boże,
Przebierz kraje, przerzuć rolę,
Zejdź świat cały, przepłyń morze,
Nie ma kraju nad Podole. (…)
Wincenty Pol „Pieśń o ziemi naszej”

W naszą pięciodniową podróż na Podole, wyruszyliśmy wraz z  grupą młodzieży ze szkół częstochowskich, na zaproszenie Prezesa  Towarzystwa Patriotycznego Kresy ks.Ryszarda Umańskiego. 5 maja 2018 roku, w godzinach rannych wyjechaliśmy  z  Częstochowy w kierunku   Korczowej - granicy z Ukrainą. Najpierw zobaczyliśmy Lwów, potem zwiedzaliśmy Zamek w Olesku - miejsce urodzenia Jana III Sobieskiego oraz Ławrę Poczajowską - największe prawosławne sanktuarium na zachodniej Ukrainie. Wieczorem udaliśmy się na  nocleg w Krzemieńcu. W drugim dniu dzień rozpoczęliśmy Mszą Świętą, odprawioną przez ks. Ryszarda Umańskiego. Zwiedzaliśmy Krzemieniec - miejsce, gdzie urodził się i mieszkał Juliusz Słowacki, muzeum J. Słowackiego – jego dom rodzinny, kolegium jezuickie, liceum krzemienieckie. Następnie pojechaliśmy do Wiśniowca, Zbaraża i Skały Podolskiej, gdzie zwiedziliśmy ruiny dawnej twierdzy.  Przez kolejny dzień zwiedzaliśmy “miasto na wyspie”, czyli Kamieniec Podolski. Potem był Chocim, w obwodzie czerniowieckim – malowniczo położony nad Dniestrem oraz Okopy Św. Trójcy. Podziwialiśmy widok nad Zbruczem. Nasz pobyt w Kamieńcu Podolskim, to nie tylko zwiedzanie, to również poznanie historii życia ludzi tam mieszkających, trudów ich codzienności i starań, aby żyć godnie. We Lwowie młodzież zwiedziła  Cmentarz Łyczakowski i Cmentarz Orląt Lwowskich- miejsce obowiązkowe dla każdego Polaka. Poznaliśmy pole chwały prawdziwych bohaterów. Na te groby powinni przychodzić z daleka pielgrzymi, aby uczyć się miłości do Ojczyzny. Cmentarz Orląt we Lwowie, należy odwiedzić z patriotycznego obowiązku. Ofiara krwi tych wszystkich młodych ludzi, dzieci, którzy zginęli w obronie miasta, ich groby, zostawia ślad w naszych sercach  i wzrusza. Smutne, tragiczne, krwawe dzieło naszej trudnej historii. Miejsce niezwykle ważne dla każdego Polaka. Oczywiście piękne grobowce, wielu wybitnych Polaków tam spoczywa. Smutny i niezwykle symboliczny posąg Chrystusa, przypominający smutne czasy sowieckie. Najbardziej chwyta za serce cmentarz Orląt Lwowskich, z jego tragiczna historią-zrównania z ziemią w latach 70. Niezwykłe wrażenie czynią rzędy krzyży z biało-czerwonymi opaskami. W trakcie pobytu w Kaplicy Orląt, młodzież odśpiewała hymn - była to niezwykle wzruszająca chwila. Ten cmentarz, to obowiązkowy punkt zwiedzania dla każdego Polaka - tego starszego i tego małego...Prawdziwa lekcja patriotyzmu.W ostatnim dniu zwiedzaliśmy Lwów. Odwiedziliśmy Basztę Prochowską, Cerkiew Przemienienia Pańskiego, Katedrę Ormianśką. Młodzież pożegnała się ze Lwowem Mszą św. w Katedrze Łacińskiej.Ten wyjazd był dla nas -  opiekunów i młodzieży - żywą lekcją historii i okazją poznania prawdy o historycznej przeszłości i obecnych losach kresowych ludzi, świątyń, którą będą mogli przekazać swoim dzieciom. Dzięki temu prawda o Kresach dawnej Rzeczypospolitej przetrwa w pamięci przyszłych pokoleń.